Εξ αποστάσεως Εκπαίδευση

Πρόκειται για μια μέθοδο διδασκαλίας που χρησιμοποιεί την τεχνολογία της πληροφορικής και των επικοινωνιών (ΤΠΕ) κι αξιοποιεί κυρίως τις δυνατότητες του διαδικτύου και των υπηρεσιών του, με σκοπό την απόκτηση νέων γνώσεων και δεξιοτήτων. Στηρίζεται στη δυνατότητα των υπολογιστών να συνδυάζουν εικόνα, ήχο, video, σχήματα και διαγράμματα, αλλά και να εξασφαλίζουν την αλληλεπίδραση μεταξύ εκπαιδευτή κι εκπαιδευόμενου. Η χρήση του διαδικτύου, αποτελεί το ισχυρότερο εργαλείο της ηλεκτρονικής μάθησης, αφού γνωρίζει παγκόσμια αποδοχή και χρήση.

 

Στο σχεδιασμό της συμμετέχουν  οι παραγωγοί ή δημιουργοί (producers) δηλαδή αυτοί που  δημιουργούν το ηλεκτρονικό μαθησιακό υλικό που μπορεί να είναι αυτόνομο μάθημα ή διδακτική ενότητα, οι εκπαιδευόμενοι (learners)  οι οποίοι προσπελάζουν, μέσω ενός φυλλομετρητή (web browser) το μαθησιακό υλικό και οι εκπαιδευτές (instructors) που βοηθούν τους εκπαιδευόμενους στην κατανόηση του μαθησιακού υλικού (Θεοδωρίδου, 2010).

Υπάρχουν δύο μοντέλα ηλεκτρονικής μάθησης. Το Ασύγχρονο eLearning όπου κάθε εκπαιδευόμενος μελετά το εκπαιδευτικό περιεχόμενο σύμφωνα με τις ανάγκες και τις ιδιαιτερότητές του και το Σύγχρονο eLearning στο οποίο όλοι οι εκπαιδευόμενοι παρακολουθούν το ίδιο εκπαιδευτικό περιεχόμενο, στον ίδιο χρόνο και ρυθμό (Keegan, 2001). Τα δύο παραπάνω μοντέλα  μπορούν να συνδυαστούν και η ασύγχρονη μορφή επικοινωνίας να αποτελέσει συνέχεια της σύγχρονης, υποστηρίζοντάς την.

Εμπλουτίζεται, έτσι η διαδικασία της διδασκαλίας με νέα μέσα, χωρίς να χάνεται η συμμετοχή των εκπαιδευομένων στη μαθησιακή διαδικασία. Η συνεχής εξέλιξη της τεχνολογίας με γοργούς ρυθμούς οδήγησε στη δημιουργία ηλεκτρονικών πλατφορμών, οι οποίες έχουν στόχο να διευκολύνουν τη μάθηση μέσω του Διαδικτύου.

Μια τέτοια πλατφόρμα σύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης είναι και η WEBEX της CISCO και ασύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης είναι e-class  του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου  που θα χρησιμοποιήσουμε  μαθητές κι εκπαιδευτικοί προκειμένου να «συνεχίζουμε να μαθαίνουμε»…

e__learning